ОСОБЛИВОСТІ ЛОГІСТИЧНОГО АУТСОРСИНГУ В УКРАЇНІ

УДК 658.7(047)
ОСОБЛИВОСТІ ЛОГІСТИЧНОГО АУТСОРСИНГУ В УКРАЇНІ
Бережна Ольга Михайлівна, Дубова Наталія Сергіївна,
здобувачі освітнього ступеня «магістр»
спеціальності «Менеджмент організацій торгівлі»
Вінницький торговельно-економічний інститут
Київського національного торговельно-економічного університету

Розглянуто основні аспекти та особливості сучасного розвитку логістичного аутсорсингу. Оцінено перспективи розвитку аутсорсингу логістичних функцій в Україні.
Ключові слова: аутсорсинг, логістичний аутсорсинг, рівні логістичних послуг, види логістичного аутсорсингу.

Рассмотрены основные аспекты и особенности современного развития логистического аутсорсинга. Оценены перспективы развития аутсорсинга логистических функций в Украине.
Ключевые слова: аутсорсинг, логистический аутсорсинг, уровни логистических услуг, виды логистического аутсорсинга.

Considered the main aspects and specifics modern development of logistics outsourcing. Evaluate the development perspectives of outsourcing logistics functions in Ukraine.
Keywords: outsourcing, logistics outsourcing, logistics service levels, types of logistics outsourcing.



Сучасні тенденції світового економічного простору та процеси ринкової трансформації, які активно проходять на вітчизняному ринку, обумовлюють необхідність вдосконалення підходів і принципів в управлінні господарською діяльністю загалом та логістикою зокрема. Велике значення при цьому має вивчення досвіду розвинених країн, які мають вагомий досвід у сфері логістичного управління.
Однією з найбільш популярних на сучасному етапі моделей бізнесу є аутсорсинг. Використання аутсорсингу є ефективним способом зниження витрат на логістичні бізнес-процеси виробничих і торговельних компаній в рамках стратегії мінімізації інвестицій в непрофільні функції компанії.
Метою даної статті є дослідження основних переваг та недоліків використання логістичного аутсорсингу, узагальнення та обгрунтування рішення доцільності переходу підприємств на аутсорсинг логістичних послуг.
Значна увага багатьох вітчизняних та іноземних науковців зосереджена на дослідженні особливостей логістичного аутсорсингу. Цим проблемам присвячені окремі праці Д. Бауерсокса, Д. Бейда, Ч.Л. Гея, Г.Є. Герасимової, Д. Джонсона, Дж. Есінджера, Д. Клоса, Є.В. Крикавського, І.Д. Котлярова, М.К. Купера, Б.Дж. Ла-Лонда, Е.Г. Багров, Д.Н. Лисенко, О. Величко, Я.В. Колодка,  О.В. Стані-славчик, В.М. Хобта та ін.
На сучасному етапі все більшої ваги в логістичній практиці європейських підприємств набирає аутсорсинг – передавання права на виконання логістичних послуг сторонній організації (підрядчику). Делегування виконання частини своїх бізнес-функцій дає можливість підприємству концентруватися на пріоритетних видах бізнесу й операціях і тим самим забезпечує йому конкурентні переваги. Перехід до аутсорсингової моделі організації діяльності підприємств зумовлений, насамперед, тим, що динамічне і невизначене ринкове середовище висуває нові управлінські завдання, вирішення яких потребує ринкової реконструкції всіх структурних елементів і підсистем управління підприємством з метою безперервної адаптації до зовнішніх і внутрішніх змін [8 с. 108].
Основним принципом аутсорсингу є те, що підприємство залишає за собою тільки те, що воно може краще зробити за інших. Аутсорсинг визнано однією з найважливіших концепцій у галузі менеджменту протягом останніх 75 років [2 с. 150]. Про користь необхідності логістики третьої сторони свідчить світовий досвід. Так у США та Європі компанії вже давно і активно використовують аутсорсинг. Логістичні підрозділи компанії, що мають у своєму складі транспортні засоби, персонал і т.д. або були скасовані, або перетворилися на самостійні логістичні компанії, які надають послуги не тільки своїй материнській фірмі, а й стороннім клієнтам. На сьогоднішній день передають або розглядають можливість передачі логістичних процесів на аутсорсинг такі всесвітньо відомі компанії, як P&G, Ford, METRO, Auchan, Danon. Розвивають власні логістичні проекти – «Лента», Adidas, IKEA, «Лаверна», «Спорт-Мастер». Всі ці компанії здобули сильні позиції на своїх ринках, в тому числі, й завдяки використанню логістичного аутсорсингу [1 с. 116].
Керівництво багатьох вітчизняних підприємств, усвідомлюючи потребу у логістичному управлінні,  не досить активно впроваджує його у свою діяльність. Основними причинами недостатньо активного застосування логістичного управління у практиці господарювання є недостатня обізнаність керівництва підприємств з питань логістики, нестача досвідчених фахівців у галузі логістики, значні витрати на виконання логістичних функцій [5].
Отже, нездатність до практичного застосування логістичного управління значно стримує можливості підприємства щодо підвищення конкурентоспроможності. Для подолання цієї проблеми можливе застосування логістичного аутсорсингу, який представляє собою використання зовнішніх джерел реалізації логістичних функцій.
Користуючись послугами  аутсорсингу, підприємство отримує можливість зосередження ресурсів і зусиль на основній діяльності, що дозволяє більш повно задовольняти потреби споживачів. Крім того, з'являються можливості доступу до технологій і рішень більш високого рівня, використання спеціалізованих функцій, для виконання яких підприємство не має фахівців або ресурсів, підвищення якості та надійності обслуговування [5].
Науковці Інститутут Аутсорсингу провівши дослідження, виявили, що завдяки застосування аутсорсингу можна досягти таких цілей [7]:
-зниження та контролювання опера-ційних витрат;
-зосередження зусиль на базовій діяль-ності підприємства;
-отримання доступу до логістичних послуг найвищої якості;
-вивільнення власних коштів для інших цілей;
-отримання для використання нових за-собів;
-прискорення отримання ефекту рестру-ктуризації;
-опанування невластивої функції;
-солідаризація ризику;
-підвищення ефективності бізнес-про-цесів підприємства;
- покращення фінансового стану.
Таким чином, серед умов підвищення якості логістики на підприємствах безпосередньо і у країні в цілому можна виділити широке розповсюдження логістичного аутсорсингу.
Розглянемо п’ять рівнів логістичних послуг, які використовують сучасні компанії, з прикладами використання їх в Україні [8 с. 113, 8 с. 128]:
1. Логістика першого рівня (first party logistics – 1PL) – це внутрішня логістика, яка передбачає, що усі послуги з забезпечення руху потоків зосереджені всередині підприємства.
В Україні більше половини ринку логістичних послуг зосереджено всередині компаній-замовників. Можна відзначити показові приклади таких компаній, як «Орлан-транс» у вантажоперевезеннях, «Укрвино» і «Тетра Пак» в області складських сервісів, що створили власні підрозділи, ймовірно тому, що не знайшли необхідні пропозиції на ринку.
2. Логістика другого рівня (second party logistics – 2PL) – це зовнішня логістика, що обумовлює виконання складських і транспортних послуг на умовах субпідряду компанією-посередником.
В цьому секторі знаходиться величезна частка логістичних послуг України. Це значна кількість і великих і маленьких компаній, серед яких можна зазначити «УВК-Україна», «RNCompany», «TradeMaster» та інші.
3. Логістика третього рівня (third partу logistics – 3PL) – це зовнішня логістика, яка інтегрує транспортування, складське зберігання, митні операцій і супутній сервіс у єдиний комплекс, який включає також проміжне зберігання вантажу (cross docking), проектування та розробку інформаційних систем і логістичної системи в цілому, використовування послуг інших сторонніх організацій тощо. Сучасні 3PL провайдери пропонують підприємству-замовнику значно скоротити або, навіть, відмовитись від власних логістичних підрозділів і передоручити завдання логістики зовнішнім спеціалістам.
На сьогоднішній день з існуючих в Україні 120 транспортно- експедиційних компаній і складських центрів до рівня 3PL досягають не більше 10 компаній: «Комора-С», «Ост-Вет Експрес», «Kuehne&Nagel», «Maersk Line», «РЕП-транс», «ТБН-Логістика», «Українські вантажні кур’єри», «ICT», «Raben-Україна» але і ці із значними недоліками.
4. Логістика четвертого рівня (fourth party logistics – 4PL) – це результат об'єднання логістичних провайдерів або їх поглинання більшими компаніями. Це новий вид аутсорсингу, що забезпечує сукупність стратегічного управління логістичними ланцюжками з тактичної реалізацією послуг 3PL. Компанія–провайдер цього рівня не тільки виконує функції рівня 3PL, але також реалізує функції планування логістичних операцій, найму та координації роботи субпідрядників інших рівнів, функції, пов’язані з фінансовими транзакціями, веденням документації тощо.
На українському ринку вже присутня компанія, в структуру якої введений 4PL оператор – «Метро Кеш енд Керрі» («METRO MGL Logistik GmbH»). Але в Україні цей підрозділ не працює, обслуговуючі такі мережі компаній, як «Real», «Extra», за кордоном. В Україні компанія «Метро Кеш енд Керрі» використовує систему «stock-on-line» (товар приймається за кількістю і якістю і негайно постачається на прилавок, складське зберігання в системі відсутнє). Отож, факт, що представників 4PL провайдерів немає на українському ринку. Але це також свідчить, що скоро на ринку логістичних послуг з’явиться досвідчений 4PL провайдер.
5. Логістика п’ятого рівня (fifth party logistics – 5PL) – це зовнішня логістика, в межах якої логістичний провайдер надає весь комплекс послуг за рахунок використання глобального інформаційно-технологічного простору. Він представляє собою «віртуального» логістичного партнера, який володіє усією доступною інформацією про логістичні можливості учасників ринку, що дозволяє йому будувати найбільш оптимальні логістичні ланцюжки. Власних матеріальних, фінансових, робітничих і інших ресурсів, які використовуються задля забезпечення руху потоків, така компанія може і не мати.
На вітчизняному ринку не так жваво, як на іноземних, але також проходить процес трансформації окремих логістичних структур у логістичних операторів, які займаються наданням логістичним обслуговуванням. Суттєвою проблемою є недостатній досвід логістичних операторів і через це – низький рівень розуміння процесів, що характерні для сфери діяльності PL-операторів в Україні, порівняно з операторами, які працюють закордоном. Також спостерігається поява потужних логістичних операторів світового масштабу на українському ринку, прихід яких сприяє загостренню конкуренції та розширенню кола пропозицій. Однією з важливих ознак сучасних тенденцій в логістиці є еволюція логістичних фірм в напрямку їх трансформації в логістичних операторів. Все більше на ринку послуг України з’являється компаній, які позиціонують себе, як 3PL та 4PL-компанії[6 с. 150] .
Основними факторами, які сьогодні стримують розвиток логістичного аутсорсингу в Україні є [6 с. 148]:
– застарілий автопарк і підхід до формування транспортних мереж;
– застарілі складські площі, до того ж в недостатній кількості;
– «непрозорість» логістичних операцій;
– недосконала законодавча база;
– відсутність належних знань в області логістики та кваліфікованого персоналу;
– завищені ціни на логістичні послуги та високий рівень інфляції;
– сильна політизація господарського середовища;
– чинники недовіри: боязнь втрати контролю, розкриття комерційної таємниці, відсутність знань в області аутсорсингу, небажання скорочення персоналу тощо.
Логістичний сервіс набуває широкої популярності поміж українських підприємств. Серед послуг, які користуються попитом у вітчизняних компаніях, можна віднести такі види логістичного аутсорсингу [9 с. 126]:
1) Транспортно-експедиційні послуги. Зазвичай до цієї послуги звертаються ті компанії, в яких існує відділ експедирування. У цьому разі транспортна компанія виконує лише перевезення вантажу, а підготовкою документів замається сама компанія-замовник. Найчастіше більш затребуваною на українському ринку логістичного аутсорсингу є транспортно-експедиційна послуга, оскільки вона передбачає координацію вантажоперевезення в цілому.
2) Послуги з митного оформлення є специфічною сферою логістичної діяльності, яка вимагає функціонування в межах регламентованого правового поля.
3) Послуги складування. Організація і забезпечення складування на базі власного підприємства може виявитись занадто дорогим заходом, що передбачає значні фінансові інвестиції, як в покупку або оренду приміщення, так і в обладнання складу у відповідність з необхідними нормами. Саме це є рушійною силою, що спонукає компанії звертатись до операторів, що пропонують ефективні методи складування і перевірені складські приміщення високої якості.
4) Координація процесу закупівель, упаковка / перепакування товарів, складування і т.д. До цього виду послуг найчастіше звертаються компанії із досить розгалуженою філіальною (торгові) мережею. В цьому разі управління процесами товароруху і його забезпечення може бути занадто ускладненим.
5) Комплексні послуги (комплексний аутсорсинг). Подібний спектр послуг надають 3PL і 4PL оператори, чиї компетенції можуть стати затребуваними компаніями зі складним алгоритмом постачань, який характеризується наявністю декількох проміжних етапів.
Підбиваючи підсумки вище сказаного, можна виділити наступні переваги аутсорсингу для українських компаній [3]:
1. Власник бізнесу або керівництво компанії дістає можливість сконцентрувати свої ресурси на основному виді бізнесу. Передаючи неосновні, другорядні функції логістичному підрядчику - аутсорсеру, мінімізуються операційні витрати, при цьому найважливішою задачею управлінського апарату компанії стає досягнення найбільшої ефективності бізнесу.
2. Оптимізація чисельності співко-бітників компанії за рахунок скорочення допоміжного персоналу і як наслідок, скорочення частини операційних витрат або переклад їх з категорії постійних в змінні. Зокрема – істотне зниження податків і відрахувань, зокрема амортизаційних відрахувань і дорожнього збору.
3. Диверсифікація і децентралізація бізнесу при переході на логістичний аутсорсинг істотно знижує фінансові, операційні і «адміністративні» ризики. Дістається можливість перерозподілити свої ресурси, направляючи їх туди, де вони працюватимуть найефективніше. В результаті росте капіталізація компанії.
4. Упровадження аутсорсинга підвищує репутацію компанії в очах потенційних партнерів і інвесторів оскільки це збільшує інвестиційну привабливість компанії.
Оптимізація витрат при переході на логістичний аутсорсинг дозволить оперативно і з найбільшою ефективністю управляти вартістю і ціною (знижки, націнки, відстрочення платежів, бонуси, акції і т.п.) продукції. Цим підприємство зможе зацікавити ширший круг клієнтів – розширюючи тим самим свою присутність на ринку.
Логістичний аутсорсинг має також і недоліки, тобто ризики застосування, а саме [4 с. 95]:
- можливість зростання витрат у випадку передачі на аутсорсинг занадто багатьох функцій і процесів;
- витрати на утримання зовнішньої інфраструктури взаємодії з постачальниками аутсорсингових послуг;
- можливість банкрутства аутсорсингової компанії;
- загроза відриву керівної ланки від бізнес-практики;
- навчання чужих фахівців замість своїх;
- небезпека зайвої концентрації подібних технологічних бізнес–процесів в одних руках;
- відсутність законодавчого визначення й регулювання аутсорсингу.
Приймаючи рішення про аутсорсинг логістичної діяльності, потрібно проаналізувати, якими є нинішні витрати, і якими вони будуть після делегування деяких функцій іншим організаціям. При цьому важливою користю від аутсорсингу буде саме візуалізація логістичних витрат. Крім того, у багатьох випадках вигідно використовувати зовнішні ресурси, але потрібно також приймати участь у керуванні та управлінні ними для подолання негативних аспектів аутсорсингу та досягненні максимальної користі для організації. Таким чином, очевидні переваги аутсорсингу зв'язуються з концентрацією бізнесу на профільній діяльності, підвищенням гнучкості виробничого процесу, використанням найкращих методів і досвіду, застосуванням передових технологій. Можливості для розвитку аутсорсингу мають усі без винятку види логістики в складі з функціональною, ресурсною й підприємницькою класифікацією. Тому для того щоб установити доцільність передачі тієї або іншої функції на аутсорсинг, варто проаналізувати її з позиції стратегічного фокуса, операційної здатності, фінансової вигоди й можливості для вдосконалювання усередині підприємства.



Список використаних джерел:
1. Багіров Е. Г. Особливості логістичного аутсорсингу в Україні / Е. Г. Багіров, Д. Е. Бугас, Д. Н. Лисенко. // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики. – 2011. – №4. – С. 112–117.
2. Величко О. Стороння логістика та логістичний аутсорсинг / О.Величко // Галицький економічний вісник. – 2012. – №1(34). – с.148-154.
3. Гончарова Т. А. Переваги використання логістичного аутсорсингу [Електронний ресурс] / Т. А. Гончарова // Транспортные проблемы крупнейших городов : междунар. науч.-практ. конф.. – 2012. – Режим доступу: http://eprints.kname.edu.ua/29599/1/47.pdf.
4. Колодка Я. В. Аутсорсинг в логістиці: переваги та недоліки / Я. В. Колодка // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія : Економіка і менеджмент. - 2014. - № 4. - С. 93-96.
5. Логвінова О. П. Роль логістичного аутсорсингу у підвищенні конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / О. П. Логвінова. – 2015. – Режим доступу: http://intkonf.org/logvinova-op-rol-logistichnogo-autsorsingu-u-pidvischenni-konkurentospro-mozhnosti-pidpriemstva/.
6. Пасічник А. М. Проблеми та перспективи розвитку логістичного аутсорсингу в транспортній системі України / А. М. Пасічник, І. Г. Лебідь, В. В. Кутирєв, К. М. Бугерко // Управління проектами, системний аналіз і логістика. - 2014. - №.14(1). - С. 146-159.
7. Офіційний сайт міжнародного інституту аутосорсингу [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.outsourcing.com.
8. Станіславик О. В. Сучасні аспекти розвитку логістичного аутсорсингу в Україні / О. В. Станіславик, О. М. Коваленко. // Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. – 2012. – №1. – С. 107–114.

9. Хобта В. М. Підвищення ефективності логістичної діяльності підприємства на основі аутсорсингу / В. М. Хобта, А. І. Кондратова // Вісник Одеського національного університету. Економіка. - 2013. - №18. - С. 127-130.

1 коментар:

  1. outsourcingall.com Most Poplar Free Porn Training Center largest Amateur porn training institute with the hottest selection Online and offlineJob Search.

    ВідповістиВидалити